Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler på enheten din.  Se vår personvernerklæring for mer informasjon.
Alle artikler
Vefas tar kontroll på kostnadene

Avdelingsleder Linn Knudsen hos Vefas er fornøyd med at de tok i bruk easyReq

Vefas tar kontroll på kostnadene

I over 30 år har Vefas stått som en ledende miljøaktør i Vest-Finnmark. Gjennom sitt arbeid med avfallshåndtering, resirkulering og innovative løsninger bidrar selskapet til å redusere miljøbelastningen og fremme bærekraftig utvikling i regionen.

- Vefas IKS håndterer alt husholdningsavfall i de fire kommunene Alta, Kautokeino, Loppa og Hasvik. Selskapets hovedanlegg er lokalisert til Stengelsmoen, i Alta kommune, hvor deponi og sortering foregår. Vi jobber for avfallsminimering, ombruk, gjenvinning og forsvarlig sluttbehandling av husholdningsavfallet, sier avdelingsleder Linn Knudsen

- Vefas Retur as er Vefas IKS sitt næringsselskap. De henter inn avfallet fra næringslivet i de samme kommunene.

Nå tar Vefas nok et stort steg fremover i sin bærekraftige reise ved å implementere easyReq, et digitalt verktøy som gir dem full kontroll over innkjøpsprosesser og kostnader.

Hvorfor kostnadskontroll er kritisk for Vefas

Som en bedrift som balanserer samfunnsansvar og økonomisk effektivitet, er det avgjørende for Vefas å ha god kontroll over sine utgifter. Med mange prosesser, driftskostnader og prosjekter i gang samtidig, kan det være krevende å sikre at alle ressursene brukes optimalt.

- Ved at vi bruker easyReq vil det gjøre våre ansatte mere bevisst på innkjøp. Kanskje det får oss til å tenke på om vi trenger ting akkurat nå, og ikke minst bli mere bevisst på prisen på det vi kjøper.  Det skal ikke være så lett og bare «hente» ting.

Gjennom å bruke digitale rekvisisjoner har Vefas funnet en løsning som gir dem bedre oversikt, reduserer sløsing, og hjelper dem med å holde fokus på sitt kjerneoppdrag: å bidra til et grønnere Finnmark.

- Vi ser for oss å spare penger på dette, og som sagt få en mere bevisstgjøring blant ansatte på pris og behov.

Har allerede tjent inn årets lisens

Det har gått 2 måneder siden Vefas tok i bruk easyReq. Allerede nå opplever de at målet om mer bevisstgjøring blant ansatte er oppfylt, og at investeringen har betalt seg.

- Jeg tror allerede vi har tjent inn lisensen for året. Jeg merker allerede at ansatte er mer bevisst på innkjøp.

Når nye rutiner skal innføres i en organisasjon er det ofte motstand knyttet til frykten for at ting skal bli mer komplisert og tidkrevende. Dette var også tilfellet da Vefas vurderte å innføre papirbaserte rekvisisjoner for å få bedre kontroll over innkjøpene. Men da løsningen ble digital og enkel å bruke via en app, snudde stemningen raskt.

- Vi snakket tidligere om å innføre papirrekvisisjoner for å oppnå denne bevisstgjøringen på pris og behov. DA var det mye motstand, og spørsmål «om vi var klar over hvor tungvint det er».

- Så easyReq dukket opp i grevens tid. Når de fikk vite at rekvisisjon er på app, fikk pipa en annen lyd. Da var det helt greit å innføre krav til rekvisisjon. Det har blitt veldig godt mottatt blant alle ansatte, i alle kommunene.

En grønnere fremtid med digital effektivisering

Ved å digitalisere og automatisere innkjøpsprosessene tar Vefas et skritt nærmere sitt mål om en grønnere fremtid. De kan nå bruke mer tid og ressurser på miljøprosjekter og mindre på unødvendige innkjøp.

Vi i easyReq er stolte av å samarbeide med Vefas og støtte deres arbeid for å skape en mer bærekraftig fremtid. Ved å kombinere vår digitale ekspertise med deres miljøfokus, kan vi sammen bidra til en positiv utvikling for både lokalsamfunnet og miljøet.

Ønsker du å gjøre som Vefas å komme i gang med easyReq? Ta kontakt med oss her.

Få nyheter, tips og triks fra oss

Meld deg på vårt nyhetsbrev her